Akredytacja wsparciem organów regulacyjnych

Prawodawstwo Unii Europejskiej reguluje podstawowe zasady funkcjonowania akredytacji i akredytowanej oceny zgodności stosowanych w ramach nadzoru rynku wspierającego swobodny przepływ towarów i usług. Obowiązującymi w tym zakresie są przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 765/2008 z 9 lipca 2008 r. ustanawiającego wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93.

W myśl postanowień wspólnotowego prawodawstwa harmonizacyjnego akredytacja i akredytowana ocena zgodności są zalecanymi systemami we wszystkich obszarach związanych z ochroną interesów publicznych takich jak zdrowie i bezpieczeństwo ogólne, zdrowie i bezpieczeństwo w miejscu pracy, ochrona konsumentów i środowiska oraz bezpieczeństwa publicznego. Systemy te działają w oparciu o te same zharmonizowane wymagania norm i przepisów prawa,

System akredytacji i akredytowanej oceny zgodności to rozwiązanie, które odpowiednio uwzględnione w przepisach prawa lub uregulowaniach normatywnych może znacznie poprawić konkurencyjność i efektywność polskich przedsiębiorców poprzez obniżenie kosztów związanych z ich wejściem na rynki zagraniczne. Jest to możliwe dzięki powszechnemu uznawaniu systemu akredytacji i akredytowanej oceny zgodności zarówno na poziomie europejskim, jak i międzynarodowym.

Akredytacja i akredytowana ocena zgodności mogą być uwzględnione w przepisach prawa regulujących określony obszar gospodarczy czy społeczny w sposób i w zakresie właściwym dla danego organu regulacyjnego. Dla jednostki oceniającej zgodność realizującej zadania w obszarze regulowanym przepis prawa może:

  • ustalać konieczność posiadania akredytacji i jej zakres
  • definiować rodzaj jednostki i normę zharmonizowaną, w odniesieniu do której jednostka powinna uzyskać akredytację
  • określać (np. poprzez wskazanie normy) lub opisywać procedury oceny zgodności, które powinny być stosowane przez jednostkę
  • określać dodatkowe, sektorowe wymagania dla jednostek

Polskie Centrum Akredytacji jako krajowa jednostka akredytująca uwzględnia w swojej działalności wymagania przepisów prawa, traktując je jako dodatkowe do norm akredytacyjnych. Są to wymagania stosowane w tzw. akredytacji w obszarach regulowanych. PCA dąży do ścisłej współpracy z właściwymi organami regulacyjnymi w kontekście harmonizacji obowiązujących przepisów, uzgadniania warunków akredytacji i wzajemnej wymiany informacji, w tym nt. zakresów udzielanej akredytacji. Jednym z podstawowych celów tej współpracy jest ustalenie i stosowanie zasad akredytacji umożliwiających pełne i skuteczne wykorzystanie działalności akredytowanych jednostek oceniających zgodność w konkretnym, dedykowanym obszarze regulowanym przepisami prawa.

Stosowanie akredytacji i akredytowanej oceny zgodności w obszarach regulowanych przepisami prawa może wynikać z przepisów prawa krajowego, ale też z przepisów wspólnotowego prawodawstwa harmonizacyjnego. Coraz częściej w inicjatywach legislacyjnych Komisji Europejskiej zawarte są rozwiązania bazujące na akredytacji i akredytowanej ocenie zgodności. Rozwiązania te są dopuszczalne, preferowane lub obligatoryjne i zazwyczaj odnoszą się do oceny kompetencji, potwierdzenia osiągania określonych efektów działalności lub potwierdzenia spełnienia wymagań technicznych.  

Akredytacja i akredytowana ocena zgodności mają wiele zalet – są mniej kosztowne dla budżetu państwa, obniżają koszty funkcjonowania gospodarki, a dzięki międzynarodowemu uznawaniu są  bardziej wiarygodne i pewne, w porównaniu z rozwiązaniami, które wykorzystują inne niż akredytacja i akredytowana ocena zgodności systemy weryfikacji i potwierdzeń. System wzajemnego uznawania wyników akredytacji i akredytowanej oceny zgodności nie tylko na poziomie Unii Europejskiej, ale i na poziomie międzynarodowym jest również istotnym ułatwieniem eliminującym szereg barier.

Przepisy prawa odwołując się do akredytacji i akredytowanej oceny zgodności powinny uwzględniać podstawowe zasady udzielania akredytacji, w tym powiązanie oceny zgodności z właściwymi normami akredytacyjnymi, właściwą terminologią, a w szczególności uwzględniać przydatność akredytowanej oceny zgodności do realizacji zadań określonych w przepisie prawa.

Organy regulacyjne tj.: ministerstwa, urzędy, w tym urzędy centralne, jednostki administracji samorządowej i inne organy, które projektują nowe przepisy prawa i regulacje lub wprowadzają zmiany do już istniejących uregulowań i rozważają przyjęcie rozwiązania bazującego na akredytacji i akredytowanej ocenie zgodności mogą zwracać się do Polskiego Centrum Akredytacji z pytaniami i wątpliwościami.

Kierownictwo Polskiego Centrum Akredytacji i nasi eksperci gotowi są udzielić wszelkich wyjaśnień i wskazówek, które pozwolą właściwie zaprojektować, uwzględnić w projektowanej regulacji oraz wdrożyć systemy oparte na akredytacji i akredytowanej ocenie zgodności. Dzięki efektywnej współpracy organu regulacyjnego i jednostki akredytującej znacznie poprawiłaby się skuteczność wdrażanych przepisów wykorzystujących akredytowaną ocenę zgodności.

Zapraszamy do kontaktu przedstawicieli organów regulacyjnych, którzy rozważają przyjęcie rozwiązań opartych na akredytacji lub akredytowanej ocenie zgodności w celu przedyskutowania możliwych do zastosowania rozwiązań, omówienia mających zastosowanie w danym obszarze norm oraz zawartych w nich wymagań.

Prosimy o wypełnienie poniższego formularza zgłoszeniowego zaznaczając temat "Legislacja-regulatorzy".

» Formularz zgłoszeniowy «

Zachęcamy także do zapoznania się z naszą „Polityką dotyczącą współpracy z regulatorami”, która zawiera ogólne założenia współpracy z regulatorami i planowane działania związane z rozszerzeniem działalności akredytacyjnej w obszarach regulowanych przepisami UE oraz krajowymi.

Aktualizacja: 07.08.2025 13:31
Zgoda
Szczegóły
Więcej informacji

Używamy plików cookie

Pliki cookies, zwane inaczej „ciasteczkami”, to pliki, które stanowią dane informatyczne, w szczególności informacje tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego (np. w telefonie, laptopie czy tablecie) i przeznaczone są do korzystania ze strony internetowej https://www.pca.gov.pl/ i jej funkcjonalności (dalej: Serwis). Nadrzędnym celem wykorzystywania przez Administratora plików cookies jest umożliwienie użytkownikom dostępu do Serwisu i ułatwienie korzystania z niego przy zachowaniu pełnej jego funkcjonalności. Administrator wykorzystuje także pliki cookies w celu podążania za preferencjami użytkowników Serwisu, jak i dla celów statystycznych pomagających Administratorowi zrozumieć w jaki sposób użytkownicy wykorzystują poszczególne funkcje w Serwisie.
Zobacz politykę cookies

Niezbędne
Funkcjonalne
Śledzenie i wydajność

Niezbędne

Ciasteczka niezbędne – te pliki cookies odpowiadają za użyteczność Serwisu i umożliwiają korzystanie z podstawowych funkcji strony internetowej. Serwis bez tychże ciasteczek nie może funkcjonować

Funkcjonalne

Ciasteczka preferencyjne – te pliki cookies umożliwiają zapamiętywanie preferencji użytkowników Serwisu, które ułatwiają mu poruszanie się po stronie internetowej (login, język, czcionka, tryb wyświetlania). Aby Administrator mógł wykorzystać ciasteczka preferencyjne, niezbędne jest wyrażenie zgody przez użytkownika;

Śledzenie i wydajność

Ciasteczka statystyczne – te pliki cookies umożliwiają Administratorowi weryfikację liczby odwiedzin użytkowników i źródeł ruchu w Serwisie. Służą do weryfikacji popularności samego Serwisu jak i jego poszczególnych podstron czy funkcjonalności. Dzięki ciasteczkom statystycznym Administrator może podążać za trendami użytkowników i dostosować treść Serwisu do ich upodobań. Aby Administrator mógł wykorzystać ciasteczka statystyczne, niezbędne jest wyrażenie zgody przez użytkownika;

Więcej informacji

Zdecydowana większość dostępnych na rynku przeglądarek internetowych domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies. Jeżeli użytkownik nie ma woli otrzymywania żadnych plików cookies, może zaktualizować ustawienia przeglądarki na swoim urządzeniu elektronicznym, z którego korzysta w celu korzystania z funkcjonalności Serwisu. Użytkownicy mogą przeglądać i usuwać pliki cookies w Serwisie Administratora, jednakże wskazać należy, iż brak możliwości zapisywania lub odczytywania ciasteczek przez stronę internetową może uniemożliwić pełne oraz poprawne korzystanie z naszego Serwisu. W przypadku gdy użytkownik korzysta z różnych urządzeń do uzyskania dostępu do Serwisu oraz przeglądania jego treści, należy upewnić się, że każda przeglądarka internetowa na każdym urządzeniu dostosowana jest do indywidualnych preferencji użytkownika w zakresie funkcjonowania plików cookies. Sposób wyłączenia jak i aktualizacji ustawień plików cookies uzależniony jest od rodzaju przeglądarki, z której użytkownik korzysta.